+ Odpowiedz na ten temat
Pokaż wyniki od 1 do 4 z 4

Temat: Problem z witaminą A i Żelazem - przyswajanie?

  1. #1
    pabloone
    Guest

    Problem z witaminą A i Żelazem - przyswajanie?

    Niedawno zaobserwowałem u siebie kilka niepokojących objawów, po malym researchu okerśliłem problem jako niedobór pewnych składników. Sprawa daje do myślenia gdyż moja dieta w ostatnim czasie zdaje się być przynajmniej wystarczająca do pokrycia zapotrzebowania na nie. Oto źródła problemu:

    Witamina A:

    *Objawy:

    -ślepota zmierzchowa - od ok miesiąca słabo widzę przy kiepskim
    oświetleniu, problem zdaje się lekko postępować, głównie z uwagi na ten
    objaw zacząłem drążyć, dodam że wzrok to zawsze był mój atut, wszystkie wyniki na 0.0,

    -obniżona od****ość - od kilku tyg jestem lekko podziębiony

    *Wit A w mojeje diecie:

    -wątróbki - ok o,5 kg w tyg.,
    -ser biały - ok 400 g dziennie,
    -śledź - o,5 kg w tyg lub więcej,
    -szpinak - 2-3 razy w tyg po o,5 kg,
    -brokuł - 3-4 razy w tyg po o,5 kg,


    Żelazo:

    *Objawy:

    -wypadanie włosów - jestem posiadaczem długich włosów więc jest
    to szczególnie widoczne, włosy łamały się i wypadały mi zawsze ale
    ostatnio to jest jakieś apogeum... wypadają mi nawet z brody (sic!)
    którą też mam długą,

    -zaburzenia gastryczne - wzdęcia - teraz jest juz lepiej,
    wyeliminowałem płatki owsiane, po nich budził się we mnie jakiś
    wulkan - do tego stopnia że było to nie zniesienia. Co dziwne
    wczesniej (wiosną np.) jadłem je nawet po 200 gram dziennie
    i bylo ok. Zastanawia równierz korelacja ze zawartością żelaza
    którego owsiane mają przecież dość dużo,

    -zajady w kącikach ust - też już mi zniknęły, ale nie wiadomo z
    kąd wyskoczyły mi i dokuczały ok 1-2 tyg. Nie były jakieś bardzo duże
    ale zauważalne. Było to przed okresem lekkiego podziębienia.



    *Żelazo w mojej diecie:

    -wątróbki j.w.,
    -generalnie dużo mięsa (ok 230 g białka),
    -owsianka - było dużo, już wyrzuciłem,
    -pieczywo z mąki pełnoziarnistej własnej roboty - 2-3 razy w tyg
    bochenek z ok 300 g mąki,
    -żółtka jaj - 6 dziennie,
    -szpinak - j.w..




    Z powyższego wyciągam wniosek że niedobór jest tutaj dość podejżany... Nie znalazłem też nic na temat korelacji niedoboru tych dwóch składników. Jutro ide do lekarza rodzinnego, zobaczymy co powie, jestem też ciekaw co wy o tym myślicie.
    We wrześniu robiłem badania krwi ale tych dwóch punktów nie było, były stadardowe od rodzinnego.

  2. #2
    Jacek Freigang jest nieaktywny
    Specjalista Avatar Jacek Freigang
    Zarejestrowany
    Sep 2013
    Postów
    26

    Jeśli chodzi o żelazo, to duży wpływ na jego przyswajanie ma kwas askorbinowy, w związku z czym pamiętaj, by każdą sałatkę lub inne danie skropić sokiem z cytryny lub limonki. Co do witaminy A, jest ona rozpuszczalna w tłuszczach, w związku z czym powinieneś dbać o to, by jednocześnie spożywać produkty zawierające tą witaminę oraz odrobinę tłuszczu, np. polać sałatkę oliwą lub innym olejem.

  3. #3
    kaniula jest nieaktywny
    Specjalista
    Zarejestrowany
    Dec 2013
    Postów
    13

    Wapń pomoże Ci w przypadku wypadających włosów.
    Ostatnio edytowane przez kaniula ; 01-26-2014 o 19:36

  4. #4
    Izabela S. jest nieaktywny
    Nowy użytkownik
    Zarejestrowany
    Jan 2014
    Postów
    12

    Akurat w przypadku niedoboru i nadmiaru wit. A mogą wypadać włosy. Zajady w kącikach ust to niedobór witamin z grupy B. Niedobór żelaza i witamin z grupy B również sprzyja temu zjawisku a także spadku odporności. Najlepiej udaj się do lekarza jeśli Cię niepokoją Twoje objawy. Nie podejmuj się na własną rękę suplementacji, zapytaj lekarza. Witamina A a także żelazo magazynowane są w wątrobie i można wyrządzić sobie krzywdę. Ich suplementację zaleca się przy stwierdzonych niedoborach. :-)
    Pozdrawiam

+ Odpowiedz na ten temat

Podobne wątki

  1. Alkohol, kiedyś ok teraz już nie. Przyswajanie?
    Przez Nie zarejestrowany w dziale Forum ogólne
    Odpowiedzi: 4
    Ostatni post / autor: 05-21-2013, 15:40
  2. Witamina A -> kości
    Przez torororo w dziale Forum ogólne
    Odpowiedzi: 0
    Ostatni post / autor: 09-15-2012, 17:23
  3. Propolki z witaminą C
    Przez medyczka w dziale Dietetyka
    Odpowiedzi: 1
    Ostatni post / autor: 03-06-2011, 18:46
  4. Naturalna Witamina E
    Przez medyczka w dziale Dietetyka
    Odpowiedzi: 0
    Ostatni post / autor: 01-10-2011, 12:24
  5. Witamina PP - na cerę?
    Przez maja w dziale Opinie o lekach
    Odpowiedzi: 2
    Ostatni post / autor: 07-18-2010, 19:15

Tagi dla tego tematu


LinkBacks Enabled by vBSEO

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244